Bringing women into TECH is no Rocket Science

Ik luisterde naar de TED talk "Women in tech - the missing force: Karen Catlin". Karen begint haar verhaal in 1985, toen 37% van de diploma's in computerwetenschappen naar vrouwen gingen. Vandaag in BelgiΓ« en op vele andere plaatsen, is dit percentage dramatisch gedaald tot onder de 20%.

Waarom is deze daling gebeurd?

Karen Catlin vermoedt dat het te maken heeft met het feit dat IBM in 1981 de eerste PC lanceerde en dat Apple in 1984 zijn Macintosh introduceerde. VΓ³Γ³r die tijd waren er geen computers in huis en daarom was de "ervaring" die men met IT kon hebben nihil bij de beslissing wat je gaat studeren. Om welke maatschappelijke reden dan ook besteden jongens meer tijd aan computers dan meisjes. Dit zou een verklaring kunnen zijn voor het voordeel of de perceptie dat jongens zich meer aangetrokken voelen tot pc's, codering en computerwetenschappen.

Deze anekdote helpt vandaag niet. Het vertelt ons wel dat vrouwen goed zijn en kunnen zijn in computerwetenschappen. We hebben meer vrouwen nodig in de TECH om te voldoen aan de behoefte aan talenten die met de dag groter wordt en werd onderzocht door Agoria binnen hun project "Be the Change".

Dus, laten we eens kijken naar positieve voorbeelden van hoe we meer #vrouweninTECH en Computerwetenschappen kunnen krijgen: 

Harvey MUDD College

Sinds 2005 heeft HMC het percentage vrouwelijke studenten in de richting informatica verhoogd van gemiddeld bijna 12% tot ongeveer 40%, waar het de afgelopen vier jaar stabiel is gebleven. Dit percentage ligt dicht bij het totale percentage vrouwen bij HMC. In 2018 maakte HMC bekend dat een ongelooflijke 58% van de natuurkunde majors en 56% procent van de computer science majors vrouwen waren.

 

Wat HMC deed - drie veranderingen:

  • Ten eerste hebben ze het traditionele CS1-curriculum vervangen door een breadth-first benadering die studenten substantiΓ«le programmeerervaring biedt in een verscheidenheid aan toepassingsgebieden en blootstelling aan enkele van de belangrijkste intellectuele en maatschappelijke bijdragen van ons vakgebied.

  • Ten tweede introduceerde HMC zomeronderzoekservaringen die gericht waren op opkomende tweedejaarsstudenten - zonder dat een andere achtergrond dan CS1 vereist was. Zij ontwierpen deze onderzoeksprojecten om de ervaring van de studenten met de echte problemen waaraan computerwetenschappers werken te verdiepen en om hen te helpen vertrouwen te krijgen in hun capaciteiten om een zinvolle bijdrage te leveren aan deze inspanningen.

  • Ten derde zijn zij begonnen een aanzienlijk aantal eerstejaarsstudenten mee te nemen naar de Grace Hopper Celebration of Women in Computing (GHC).

Carnegie Mellon Universiteit

CMU overtreft al vele jaren de nationale gemiddelden. Zij gingen van 10% vrouwen in computerwetenschappen in 2006, het jaar dat Maria Klawe het college overnam als collegevoorzitter, naar 40% vrouwen in CS in 2012. De school kreeg verdere aandacht toen het percentage vrouwen ingeschreven in de CS major 48%, 49% en bijna 50% van alle studenten bereikte in respectievelijk 2016, 2017 en 2018.

Het succes in een notendop: om vrouwen succesvol te laten zijn in CS, moesten we de #cultuur en omgeving veranderen en programma's ontwikkelen en ondersteunen die werken om het speelveld gelijk te trekken, zonder vrouwen het gevoel te geven dat ze een aparte soort zijn.

Wat CMU deed:

  • CMU liet de programmeer/CS achtergrond eis vallen uit de toelatingscriteria en voegde leiderschapspotentieel toe, terwijl hoge SAT scores werden behouden, vooral in wiskunde en natuurwetenschappen.

  • Ze werkten samen met middelbare scholen om meer genderneutrale klassen te ontwikkelen.

  • CMU voegde een introductieles "CS en de impact op de samenleving" toe, die zeer aantrekkelijk bleek voor vrouwen

  • Last but not least hebben zij een "big-sister little sister" mentorprogramma opgezet voor vrouwelijke studenten.

College van William & Mary

In het academisch jaar 2019-2020 behaalden 73 studenten een bachelordiploma in computerwetenschappen aan William & Mary. Ongeveer 30% van deze afgestudeerden waren vrouwen en de andere 70% waren mannen.

Wat WM heeft gedaan:

  • Een groot deel van de inspanning heeft zich geconcentreerd rond het vinden van vrouwelijke mentoren voor jonge studenten.

  • De universiteit heeft een groep studenten naar de jaarlijkse Grace Hopper-conferentie voor vrouwelijke technologen gestuurd.  "Vrouwen laten zien dat ze niet alleen zijn, dat er andere vrouwen in de computerwereld zijn die houden van wat ze doen, dat is belangrijk.

  • De vrouwelijke studenten doen een community outreach naar jongere vrouwen op middelbare scholen.

 

Conclusie:

𝗕𝗿𝗢𝗻𝗴𝗢𝗻𝗴 π˜„π—Όπ—Ίπ—²π—» π—Άπ—»π˜π—Ό π—§π—˜π—–π—› π—Άπ˜€ 𝗑𝗒 πŸš€ π—₯π—Όπ—°π—Έπ—²π˜ πŸš€π—¦π—°π—Άπ—²π—»π—°π—² !

Laten we het gewoon doen.

Bronnen en links:

TED Talk

https://www.youtube.com/watch?v=8uiEHaDSfgI

 

HMC program

 

CMU

 

William & Mary’s

https://ghc.anitab.org/

Previous
Previous

"Alright guys! Oh, and girl..." 😬 My experience as a female developer

Next
Next

Event recap: β€˜how to level up you career as a dev?’