bloom: Jolien De Clercq

Wat als je elke passie kon omtoveren tot een werkend businessmodel? Wel, Jolien De Clercq kan dat, of het nu gaat over haar innovatieve tech start-up Blue Goose of haar passie voor fotografie en reizen. Ooit was ze steevast overtuigd van haar carrière in verzekeringen. Na haar ontmoeting met de ICT-sector heeft ze daar toch nooit meer op teruggekeken! Bescheiden vertelt Jolien ons hoe ze de perfecte match voor haar talenten heeft gevonden. Lees haar verhaal hier! ⬇️

‘Ik zou steevast in de bank- of verzekeringssector werken en zag het nut niet van een ICT-gerelateerde afstudeerrichting tijdens mijn master Finance & Risk Management.’

Bye bye verzekeringen, hello ICT!

Gedreven in alles wat ze onderneemt, en ondernemen doet ze in zowat alles wat haar pad kruist, wil Jolien vooral vanuit de ICT-sector zoveel mogelijk mensen helpen. Ze studeerde handelswetenschappen en wilde initieel bij de bank of verzekeringen werken, maar kwam in haar eerste job meteen in contact met de technische kant van businessanalyse. Vanaf dan bleef haar nieuwsgierigheid naar die tech-wereld alleen maar groeien en leidde tot een managing partner functie in een innovatieve tech start-up.

We willen natuurlijk weten hoe je in de tech bent beland?

‘Ik ben een goed voorbeeld van iemand die helemaal niet de intentie had om in de ICT te werken, maar toch in die sector is beland’, lacht ze. ‘Ik zou steevast in de bank- of verzekeringssector werken en zag het nut niet van een ICT-gerelateerde afstudeerrichting tijdens mijn master Finance & Risk Management. Pas in mijn eerste job had ik door dat het absoluut wel zin had. Ik was business- en supportanaliste en vormde de schakel tussen IT en de business. Hoewel we onder IT opereerden, hadden we contact met de eindgebruikers. Dat boeide mij enorm! De interesse groeide zodanig dat ik meer in de ICT wilde werken en minder voor de verzekeringssector. Dat was het moment waarop ik besliste om mijn technische kennis op te bouwen als analiste. Ik vond het écht leuk om vanuit ICT de business te kunnen ondersteunen! Als deel van de tweedelijnssupport kon ik echt mensen helpen. Ik was diegene die naar iedereen ging luisteren als praten tussen verschillende partijen niet lukte. Dat was de katalysator om mijn carrière over de tech-boeg te gooien.’ 

“Ik vond het écht leuk om vanuit ICT de business te kunnen ondersteunen! Als onderdeel van de tweedelijnssupport kon ik echt mensen helpen.”

De stroomversnelling

Joliens beslissing om te schakelen naar een meer IT-gerichte job bracht haar bij Cronos waar ze de nodige opleidingen en certificering kreeg en als businessanaliste aan de slag ging. ‘Mijn beeld van consultancy is totaal veranderd toen. Tijdens mijn studie kende ik vooral het imago van hard werken en lange uren presteren bij “the big four”. Ik paste niet in dat plaatje en dacht dus dat consultancy niet voor mij was. Bij Cronos bleek het er helemaal anders aan toe te gaan. Hard werken mag en kan ook maar op een boeiende en vooral menselijke manier. Dat is meer mijn ding’.


Ondertussen ben je managing partner geworden. Hoe is dat gebeurd?

‘Tja, hoe ik MP ben geworden is toevallig eigenlijk! Dat is een beetje de rode draad in mijn carrière’, grapt ze. ‘Het typeert mij om stap voor stap op gevoel beslissingen te nemen. Ik werkte net geen vier jaar voor Cronos toen het idee ontstond samen met collega Dennis Aarts om Blue Goose op te richten. Het concept van het bedrijf kwam eigenlijk vanuit de marktvraag naar de inzet van low-code platformen. Door de jaren ervaring in het vertalen van businessbehoeften, kunnen we nu de verschillende low-code platformen op de markt benaderen vanuit een ander perspectief. Onze expertise zit in een methodologie genaamd ‘model driven engineering’. Daarmee zorgen we voor automatisering en configuratie van businessmodellen in low-code platformen, waardoor de analyse grotendeels de implementatie vormt.’


Had je ooit de ambitie uitgesproken om te gaan ondernemen?

‘Zelf heb ik dat niet echt expliciet geambieerd. Ik moest er even over nadenken, maar heb geen moment spijt van mijn beslissing. We zaten middenin de pandemie, wat een heuse uitdaging was omdat alles virtueel gebeurde, van oprichting tot staffing. Naast de grote drive die ik altijd wel toonde, was er ook generalistische kennis nodig om samen met Dennis, die veel technische expertise heeft, de businessunit mee uit te bouwen. Zo is de match vanuit onze complementariteit ontstaan.’

“De trendsetter worden van onze innovatie met een nieuwe manier van IT-projecten aanpakken, dat zou echt ongelooflijk zijn!”



Wat wil je nog bereiken in de toekomst?

Wij zijn nu ongeveer een jaar met Blue Goose bezig en het blijft spannend! Van de ene dag op de andere zat ik mee aan het stuur van een businessunit. Vooral het rekruteringsproces, het begeleiden en ondersteunen van mensen zijn zaken waar ik nog veel in wil leren. Virtuele staffing is niet evident, maar we groeien geleidelijk aan. Blue Goose uitbouwen tot een mooie competence center met een sterk team is mijn droom. De trendsetter worden van onze innovatie met een nieuwe manier van IT-projecten aanpakken, dat zou echt ongelooflijk zijn! Ik geloof er echt in, want er is nood aan meer model driven engineering zoals Blue Goose dat doet. Die markt is quasi onontgonnen terrein in België.’



Een business model in … alles?

“Ik neem de tijd om na te denken omdat ik vooral geen spijt wil hebben van dingen niet te doen. (...) De weg die ik tot hiertoe heb afgelegd heeft me al zoveel voldoening gegeven.”

Wanneer we haar vragen of Jolien nog projecten heeft naast haar werk vallen we van de ene verbazing in de andere: Jolien combineert haar haarfijne intuïtie voor business met haar ondernemingsdrang. Zo leidde Joliens liefde voor fotografie haar naar volgeboekte weekends met feestelijke fotoshoots die ze er graag in bijberoep bijneemt. Naast fotografie is ook reizen een passie die onlosmakelijk bij Jolien hoort. Zo hebben de Amerikaanse national parks en vooral Vietnam haar hart gestolen. Samen met haar jarenlange partner en vriend kocht ze een mobilhome die ze uiteraard verhuurt om het business model rond te maken. 

Van haar andere liefde, haar hond, maakt ze dankbaar veel foto’s die ze op zijn eigen Instagrampagina post. Niet alleen trekt dat veel volgers aan, maar ook aanbieders van gratis hondenvoeding, uitnodigingen voor hondenfestivals en nog meer. 


Dat ondernemen zit dus toch echt wel in jou! Doe je dat op basis van je gevoel, je intuïtie?

‘Ja, toch wel. Wanneer iets op me af komt, ga ik het niet uit de weg. Ik neem de tijd om na te denken omdat ik vooral geen spijt wil hebben van dingen niet te doen. Ik probeer alles uit het moment te halen, ook als we op reis gaan, dat zit gewoon in mij. De weg die ik tot hiertoe heb afgelegd heeft me al zoveel voldoening gegeven. Er bestaat een maatschappelijk idee van alles op een rijtje te hebben tegen dat je dertig bent. Op die leeftijd sta ik nu en ik kan niet zeggen dat ik grote drama’s heb meegemaakt met de beslissingen die ik reeds genomen heb, alles is dik oké en ben er erg gelukkig om!’


Wil je meer weten over Jolien? Connecteer met haar op LinkedIn!

 

Ontmoet meer inspirerende dames op één van onze events!

Previous
Previous

bloom: Leonor Drummond

Next
Next

bloom: Céline Verwilligen